Czym jest laktowegetarianizm?

Laktowegetarianizm to rodzaj diety wegetariańskiej, w której podstawowym źródłem pożywienia jest mleko i produkty mleczne. Laktowegetarianie jedzą również jajka i prawie zawsze miód. W niektórych przypadkach są ludzie, którzy nazywają siebie laktowegetarianami, ale jednocześnie jedzą ryby, kurczaka lub inne mięso. Osoby te zazwyczaj mają mieszankę praktyk dietetycznych z różnych kategorii lub starają się przestrzegać kilku diet jednocześnie. Czym więc dokładnie jest laktowegetarianizm? Przyjrzyjmy się mu bliżej.

Czym jest laktowegetarianizm?

Termin wegetarianizm powstał już w XIX wieku. Odnosi się do diety, która wyklucza wszystkie produkty zwierzęce i produkty uboczne. W ostatniej dekadzie wegetarianizm został podzielony na kilka kategorii na podstawie spożywane pokarmy. Laktowegetarianizm jako podstawowe źródło traktuje mleko i produkty mleczne. Laktowegetarianie jedzą również jajka i prawie zawsze miód.

Co jedzą laktowegetarianie?

Ogólnie rzecz biorąc, laktowegetarianie jedzą produkty mleczne, jajka i miód. Na przykład, laktowegetarianin może jeść jogurt, ser, mleko i masło. Weganie natomiast jedzą tylko pokarmy pochodzenia roślinnego. Oznacza to, że spożywają tylko owoce, warzywa, rośliny strączkowe, ziarna, nasiona i orzechy. Weganie nie jedzą mięsa, ryb, jaj ani produktów mlecznych. Laktowegetarianie zazwyczaj jedzą różne pokarmy, ale unikają pewnych produktów. Najczęściej unikane pokarmy to produkty mięsne. Niektórzy laktowegetarianie unikają również pewnych rodzajów zbóż i roślin strączkowych.

Czego nie jedzą laktowegetarianie?

  • Mięso laktowegetarianie nie jedzą czerwonego mięsa, wieprzowiny ani drobiu.
  • Ryby – niektórzy laktowegetarianie nie jedzą ryb. Jest to szczególnie powszechne w Indiach, gdzie wiele osób jest wegetarianami z powodów religijnych.
  • Jaja – laktowegetarianie nie jedzą jaj od kur. Nie jedzą również jaj kurzych.

Jak wygląda typowe menu dla laktowegetarianina?

Laktowegetarianie jedzą dużo produktów mlecznych, takich jak mleko, jogurt, ser i masło. Laktowegetarianie jedzą też dużo jaj i zbóż. Zwykle mają miskę jogurtu na śniadanie, po którym następuje ciepła miska płatków owsianych z owocami. Na lunch, laktowegetarianin może mieć dużą sałatkę lub miskę makaronu z fasolą i serem. Na kolację jedzą makaron z kremowym sosem i warzywami lub ziarna z serem i warzywami.

Jakie są korzyści z laktowegetarianizmu?

Osoby, które stosują laktowegetarianizm, mają mniejsze ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia i cukrzycę typu 2. Laktowegetarianie mają zazwyczaj niższe ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Mają również niższe ryzyko wystąpienia osteoporozy. Kolejną korzyścią z laktowegetarianizmu jest utrata wagi. Laktowegetarianie mają zwykle niższe BMI niż wegetarianie, którzy jedzą jajka i produkty mleczne. Dieta składająca się głównie z produktów mlecznych jest bogata w wapń i witaminę D, które są niezbędne dla zdrowych kości. Laktowegetarianie zazwyczaj spożywają mniej tłuszczów nasyconych niż osoby jedzące mięso. Jest to ważne, ponieważ zbyt duża ilość tłuszczów nasyconych w diecie może uszkadzać naczynia krwionośne i powodować choroby serca. Laktowegetarianie mają również mniejsze ryzyko rozwoju niedoboru żelaza.

Jakie problemy może powodować laktowegetarianizm?

Jednym z głównych problemów laktowegetarianizmu jest niedobór witaminy B12. Witamina B12 znajduje się w produktach zwierzęcych, takich jak ryby, mięso i jaja. Laktowegetarianie otrzymują witaminę B12 z produktów mlecznych, ale wielu nie otrzymuje jej wystarczająco dużo. Weganie są bardzo prawdopodobne, aby rozwinąć niedobór witaminy B12. Może to prowadzić do utraty wagi, zmęczenia i osłabienia. Niedobór witaminy B12 może również prowadzić do anemii. Innym potencjalnym problemem związanym z laktowegetarianizmem jest niedobór wapnia. Wapń jest niezbędny dla zdrowych kości. Jednak badania pokazują, że laktowegetarianie nie mają niższego spożycia wapnia niż ludzie, którzy jedzą jajka i produkty mleczne. Laktowegetarianie mają również większe ryzyko niedoboru żelaza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię zainteresować