Jakie witaminy dla wegetarian suplementować?

Wiele osób decyduje się na dietę wegetariańską z powodów etycznych lub zdrowotnych, ale stosowanie tej diety może narazić Cię na ryzyko niedoborów witamin. Academy of Nutrition and Dietetics szacuje, że do 75% ścisłych wegetarian i wegan może nie uzyskać wystarczającej ilości witaminy B12 i żelaza bez odpowiedniej suplementacji lub wzbogaconej żywności. Istnieją różne rodzaje wegetarian. Niektórzy wegetarianie nie jedzą produktów mięsnych, ale mogą nadal spożywać jajka i nabiał. Laktowegetarianie, na przykład, wykluczają mięso, ale jedzą produkty mleczne, takie jak mleko i ser; ovo-wegetarianie również unikają mięsa, ale włączają jajka do swojej diety; podczas gdy weganie eliminują wszystkie produkty zwierzęce ze swojej diety. Nawet w obrębie tych grup istnieją różnice w stopniu przestrzegania wymogów ich diety. Jakie są więc najlepsze witaminy dla wegetarian?

Dlaczego wegetarianie potrzebują suplementacji witaminowej?

Główną różnicą między dietą wegetariańską a niewegetariańską jest źródło białka. Badania sugerują, że wegetarianie, którzy spożywają zbilansowaną dietę zawierającą białko pochodzące z różnych pokarmów roślinnych, nie mają większego ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych lub śmierci niż niewegetarianie. Jednak większość wegetarian ma niższe spożycie niezbędnych witamin i minerałów, ze względu na ograniczoną różnorodność pokarmów w ich diecie. W rezultacie wegetarianie mają na ogół na wyższe ryzyko rozwoju niedoborów żywieniowych niż niewegetarianie. 

Jakie witaminy dla wegetarian spożywać?

Poniższe witaminy są ważne dla wegetarian, ale nie wszystkie występują w roślinach. Najważniejsze witaminy dla wegetarian to B12, witamina D i żelazo. Jednak ważne jest również spożywanie wystarczającej ilości folianów, niacyny, ryboflawiny, tiaminy i cynku. Witamina B12 jest istotna dla prawidłowego funkcjonowania naszego układu nerwowego i mózgu, a także dla tworzenia krwi i zdrowych czerwonych krwinek. Odpowiednie spożycie B12 może zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. 

Witamina D pomaga regulować ilość wapnia i fosforanów w organizmie, co jest ważne dla zdrowia kości, a także dla zmniejszenia ryzyka niektórych chorób, takich jak cukrzyca, rak piersi i prostaty. Witamina D jest szczególnie ważna dla osób, które nie spędzają dużo czasu na słońcu, takich jak osoby mieszkające w północnym klimacie lub dla osób, które stosują filtry przeciwsłoneczne, gdy przebywają na zewnątrz.

Gdzie kupić witaminy dla wegetarian?

Osoby stosujące dietę wegetariańską mogą potrzebować więcej suplementów, aby zaspokoić swoje potrzeby żywieniowe. Dostępnych jest wiele różnych marek witamin dla wegetarian. Ważne jest również, aby witaminy były wolne od sztucznych barwników, aromatów i konserwantów. Najlepszym miejscem do zakupu witamin dla wegetarian jest internet. Często można znaleźć tańsze oferty na witaminy online niż w sklepie, a także większą różnorodność. Łatwiej jest również porównać różne marki i produkty na komputerze, niż stojąc w sklepie.

Jak stosować suplementy witaminowe dla wegetarian?

Jeśli stosujesz dietę wegetariańską, ważne jest, abyś zdawał sobie sprawę z potrzeb żywieniowych. Odpowiednie spożycie B12, witaminy D, żelaza, folianów i cynku można osiągnąć poprzez spożywanie zdrowej, zbilansowanej diety wegetariańskiej, regularne ćwiczenia i codzienną ekspozycję na słońce. Suplementy należy natomiast stosować zgodnie z instrukcją producenta. Poprzez odpowiednie włączenie suplementów do codziennej diety i połączenie ich z aktywnością, uporasz się z brakami witamin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Może Cię zainteresować